Bryllupsgave inspiration og todo-listen til det uforglemmelige bryllup

I denne artikel får du svar på, hvad der går an som bryllupsgave, men udover inspiration til bryllupsgaver kan du også blive bedre klædt på til at planlægge det perfekte bryllup, hvis det er dig selv, der skal giftes.

Brudebuket

Hvad skal du ønske dig? Inspiration til bryllupsgave

Et godt råd er at sætte bryllupsønskelisten på to do-listen. Dette er ofte noget, som brudeparret venter længe med at få styr på, hvilket kan frustrere gæsterne, som gerne vil have styr på de vigtige bryllupsgaver. Det kan dog være vanskeligt at finde ud af, hvad man dog skal ønske sig til bryllupsgave på den store dag. Derfor får du her et par gode tips til inspiration:

  • Ting til boligen
  • Eksklusive og kulinariske madoplevelser
  • Kro-, spa- eller wellness-ophold
  • Udenlandsrejser og naturoplevelser
  • Gavekort til selvforkælelse eller deres favoritbutikker – eksempelvis interiør og møbler til deres kommende fælleshjem
  • Gavekort – på den personlige måde. Lav dit eget gavekort til brudeparret, som kan indløses i fællesskab med dig som gavegiver
  • Kunst og malerier, der kan sætte personligt præg på hjemmet
  • Sjove og spændende oplevelser – både kulturelle og action/adventure-prægede.

Listen over gode bryllupsgaver er uudtømmelig, og det gælder ultimativt om at finde netop de gaveidéer, som I ønsker allermest at modtage i bryllupsgave. Og dét er du heldigvis kun selv herre over.

Større bryllupsgaver end andre gaver

Det gode ved bryllupsgaver er at man kan tillade sig at ønske sige en væsentligt større gave, end man kan til stort set alle andre anledninger. Alle ved at et bryllup for de fleste er en dag, man kun oplever én gang. Derudover er gæsterne som regel med til en ret dyr bryllupsfest. Ofte går mange også sammen om at købe en stor fælles bryllupsgave til brudeparret.

Todo-listen til brylluppet

”Det er så yndigt at følges ad”. Vi kender alle denne lykkebringende verselinje fra den klassiske, danske salme, som gang på gang er blevet sunget i kirker og på rådhuse i forbindelse med den glædelige begivenhed: brylluppet. Der findes ikke noget bedre end bryllupper. Det er per definition kærlighedsfester, hvor glade gæster i form af familie og venner mødes for at fejre det nygifte brudepar. Men før de to elskende kan sige ja til hinanden i kirken eller på rådhuset, og før kærlighedsfesten kan afvikles, ligger der unægtelig et kæmpestort planlægningsarbejde forud.

Har du planer om at fri til din kæreste, eller har du allerede været nede på knæ? I så fald er det i den grad på tide at få sat gang i bryllupsplanlægningen. Og jo før, desto bedre. Lige umiddelbart kan det hele godt forekomme meget uoverskueligt og overvældende. Hvor skal man overhovedet starte og slutte? Der er et væld af praktiske forhold og omstændigheder, der skal tages stilling til, og en masse vigtige beslutninger, der skal træffes. Men bare rolig – hjælpen er nær.

I resten af indlægget giver vi dig nogle gode råd til brylluppets to do-liste, så du og din partner kan få det perfekte bryllup – og så I med ro og troværdighed i stemmen kan synge med på den velkendte salmes verselinje: ”Det er så yndigt at følges ad”.

Ned på knæ – bryllupsplanlægningens kickstart

Vi starter lige lidt før selve to do-listen – nemlig med selve frieriet. Alle de mange bryllupsplaner kræver selvsagt det magiske ”ja” fra din partner, før I overhovedet kan begynde at tænke på bryllup. Det er dette lille (eller rettere store) ”ja”, der så at sige er adgangsgivende for alle de efterfølgende planlægningstiltag og glæder.

Som sagt kan det være, at du allerede har klaret dit frieri, og så er det jo bare med at komme ud over stepperne. Men hvis du stadig går med frieriet i tankerne, kommer der lige her et par gode råd til, hvad du med fordel kan have overvejet, inden du falder på knæ:

Brudepar i græsset

Dette skal du overveje inden du falder på knæ

  • Hvornår skal frieriet stå? Både konkret dato og klokkeslæt.
  • Hvor skal det foregå? Skal det være hjemme i privatboligen i Aalborg, ude i offentligheden eller på et helt særligt sted, som betyder noget for dig og din partner?
  • Hvilken forlovelsesring skal du købe? Her er rigtig mange mænd på udebane, og derfor kan du gøre klogt i løbende at afkode din partners smagspræferencer og stil samt ikke mindst rådføre dig hos fagfolk.
  • Hvad skal du sige under frieriet? Det er et super følelsesladet og stort moment for jer begge, og derfor kan det være smart at have gennemtænkt, hvad du ønsker at sige til din udkårne, så du ikke helt mister fatningen. Efterlad dog gerne lidt plads til spontanitet i øjeblikket.

 

Uanset hvordan du strikker dit frieri sammen, er det vigtigt at understrege, at der ikke er et endegyldigt facit – tværtimod. Det gode frieri er det personlige, kærlige og ærlige frieri – og det er kun dig, der kan skabe skabelonen for netop dén oplevelse.

Book kirke, rådhus og fest-location – i god tid

Det første rigtige punkt på to do-listen kan virke lidt tørt og selvsagt. Men ikke desto mindre er det et af de vigtigste råd, hvis du vil nå i mål med bryllupsplanlægning. Vi taler selvfølgelig om booking af:

  • kirke eller rådhus
  • locations for bryllupsfesten.

 

Og her kan vi ikke understrege følgende pointe nok:

Book i god tid! Faktisk i rigtig god tid…

De fleste bliver overraskede over, hvor tidligt folk faktisk er ude med hensyn til booking af både kirke, rådhus og fest-locations. Så se hurtigst muligt at få afklaret, hvilken form for vielse I ønsker, hvornår vielsen skal stå, og om det eksempelvis er i Svendborg eller Aarhus det skal foregå – både hvad angår vielse og selve bryllupsfesten. For slet ikke at tale om hvilken præst I eventuelt måtte ønske.

Jo hurtigere I er ude, desto mindre er risikoen for, at jeres drømme-location allerede er blevet booket. På samme måde kan vi tilføje til listen, at I også bør booke band eller dj til bryllup i relativt god tid. Det handler om at få de vigtige aftaler i hus – og ned på skrift, så I er sikre på, at de er gældende.

Få sat gang i ”save the date”-mail og bryllupsinvitationer

Det andet råd handler om at komme ret hurtigt ud af starthullerne. Få sat en dato for bryllupsfesten og få kommunikeret det ud til alle dem, som I gerne vil have med til festen. Hvis I rykker hurtigt, er der også større sandsynlighed for, at de fleste i jeres omgangskreds rent faktisk kan komme.

Denne opgave kræver selvfølgelig, at I forinden har fået styr på én af de helt tunge opgaver i planlægningsprocessen: gæstelisten. Mange frygter den, og det kan være ekstremt svært at få prioriteret (og ofte skåret ned til) netop den gruppe mennesker, man gerne vil have med. Men når første beslutningen er truffet, kan du hurtigt få sendt en ”save the date”-mail ud til gæsterne, så de i første omgang kan få sat et kryds i kalenderen. Derefter kan du eftersende en mere officiel invitation uden at føle tidspres og stress.

Hvem skal være forlover, toastmaster, gavekoordinator – og hvad med bordplanen?

Det tredje råd på listen omhandler blandt andet to vigtige roller, eller rettere personer, til festen:

  • Forloveren, der skal stå ved din side under vielsen.
  • Toastmasteren, der skal holde styr på tiden, talerækken, indslag og dagens forløb.
  • Gavekoordinatoren, der skal sikre, at alle gaver bliver noteret, og at der er styr på, hvem der har givet hvilke gaver.

I skal relativt hurtigt finde ud af, hvem blandt gæsterne der ville være oplagt at spørge i forhold til de specifikke ”opgaver”. Her gælder det først og fremmest om at vælge med hjertet og føle efter i maven, hvem der ville passe allerbedst til rollerne. Husk, at det også kan opfattes som en byrde at have en decideret rolle til bryllupsfesten, og derfor skal du spørge helt åbent, så vedkommende ikke føler sig presset og forpligtet. Når det så er sagt, betyder et ”ja” i denne situation som regel også et helhjertet og taknemmeligt ”ja”, hvilket er det bedste udgangspunkt for de tre roller.

Uden mad og drikke dur brylluppet ikke

Ja, overskriften siger sådan set sig selv: Ingen bryllupsfest uden mad og drikke. Ligesom med kirke, rådhus og location er det her ret vigtigt, at I ikke tøver alt for lang tid med at finde det sted, som I gerne vil bestille maden fra. Selvfølgelig medmindre, I vælger at lave maden selv eller køre ”sammenskuds-tilgangen” og får gæsterne til at medbringe retter – eksempelvis i stedet for gaver.

Få taget kontakt til catering-firmaet, kroen eller restaurantkæden, som skal lave maden, og overvej i den forbindelse, om I skal hyre en kok samt personale til at anrette, servere og servicere gæsterne. På samme måde bør I relativt hurtigt bestemme jer for, hvilke drikkevarer I vil servere – både til maden, velkomstdrinken og den eventuelle bryllupsreception. Skal I en tur omkring den tyske grænse og handle stort, eller køber I det hele i ét dansk supermarked til en god tilbudspris?

Til allersidst vil vi gerne afrunde med en vigtig opfordring:

Husk altid intern forventningsafstemning, god stemning – og ikke mindst realistisk budgetplanlægning.

Hvis I har styr på disse tre faktorer, er I allerede nået meget langt i bryllupsplanlægningen.

Held og lykke med bryllupsplanlægningen. Vi håber, at I får et fantastisk bryllup med masser af fantastiske bryllupsgaver – og stort tillykke!

Artiklen er skrevet i samarbejde med Tim fra Bedstegaver.dk.