Roskilde Festival - Om online markedsføring på sociale medier

I denne artikel kan du blive meget klogere på, hvordan du markedsfører dig på de sociale medier. Artiklen tager udgangspunkt i Danmarks største musikfestival – Roskilde Festival – som case.

Online Marketing kanaler

Sådan markedsfører du dig på sociale medier

Er du en nystartet virksomhed, som har brug for hjælpe til markedsføring online? Måske er du en etableret virksomhed, som bare har brug for nogle tips og tricks til din digitale markedsføring? Det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte, især fordi konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed kun bliver hårdere. I dette indlæg får du gode råd til, hvordan du kan markedsføre dig til de forskellige generationer igennem organiske opslag. Det er nemlig vigtigt at vælge de helt rigtige kanaler, så du kan få den optimale udbytte af din arbejdsindsats.

Gennem artiklen vil vi tage udgangspunkt I festivalen Roskilde Festival og eksempler på deres markedsføring til de forskellige generationer.

Skal jeg være tilstede på alle kanaler?

Det må antages, at din virksomheds målgruppe selvfølgelig har nogle fællesnævnere og interesser. Du burde derfor også have en klar idé om hvilken generation, som dine kunder befinder sig i. Vi mennesker er dog komplekse individer, og ikke to personer er ens. Når du kigger på de forskellige generationers medievaner, skal du derfor hele tiden holde informationen kritisk op imod din målgruppe.

At kende de forskellige generationers medieforbrug er dog en kæmpe fordel. Hvis du ved, hvor de primært opholder sig, er det nemmere at målrette din online markedsføring. Derfor er det også vigtigt, at du kun bruger de online kanaler, som giver mening for din virksomhed. Det vil for eksempel ikke give mening at bruge alt din tid og energi på at markedsfører dig på Snapchat til Generation X. Alt dette kan du læse om i de følgende afsnit, hvor du bliver taget igennem de forskellige generationers online vaner.

Generation Z

Generation Z, også kaldet de digitale indfødte, er født mellem 1990-2001. De er født ind i en verden, hvor adskilles af tid og rum har været stort set ikke eksisterende. De er bogstavelig talt vokset op med mobilen i hånden. De er derfor naturlige eksperter i at færdes i den online verden. Når det kommer til udforskning af de sociale medier, så sker det for det meste via mobilen frem for på computeren. De befinder sig i stor grad på sociale medier såsom Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube.De to sidstnævnte er især populært hos den yngre del af generationen. Et andet kendetegn er, at de har meget lidt tålmodighed.

Sådan markedsfører du dig online til Generation Z

Et godt råd er at droppe ‘sælger’-jargonen. Generation Z er skarpe, og de gider ikke høre på salgstaler. Formålet er at skabe content, der ikke er for sælgende. Du skal gøre din kommunikation kort og præcis, så de ikke mister interessen. Sørg for, at indholdet kan snakke for sig selv. Du kan eventuelt prøve at udforme noget indhold i form af korte filmklip. Denne generation vil langt hellere vil se film frem for at læse lange tekster.

Bruger du billeder i dine opslag, så sørg for at de har et godt blikfang. Poster du for eksempel et billede på instagram, så prøv at bruge høje billeder frem for kvadratiske. På den måde fanger du lettere modtagerens opmærksomhed, når de ruller ned igennem de forskellige opslag.

Det er vigtigt at huske på, at Generation Z bruger sociale medier til at være sociale. De følger deres venner, og folk som de kan spejle sig i eller inspireres af. De bruger altså ikke sociale medier som en købskanal.

Det er derfor oplagt at benytte sig af relevante influencers, da det er mennesker, som generationen oplever som inspirationskilder fremfor reklamesøjler. Et godt eksempel er, da Roskilde Festival for nogle år siden lavede et samarbejde med forskellige youtubere. Influencers som Rasmus Brohave og Albert Dyrlund dokumenterede på forskellig vis deres festivaloplevelser på deres YouTube kanaler. På den måde nåede Roskilde festival ud til deres yngre målgruppe helt uden at bruge deres egne kanaler.

Piger til festival koncert
Closeup billede af marketingplan på laptop

Millennials

Millennials er den generation, som er født i 1977 og frem til 1995. De er selviscenesættende, kræsne, kritiske og kvalitetsbevidste. Dette gør dem til nogle svære kunder at tilfredsstille. Denne generations brug af sociale medier minder på mange måder om Generation Z’s.

Millennials benytter sig nemlig primært også af Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube. Det interessante ligger i, hvordan generationen bruger de sociale platforme i forhold til den yngre generation. Millennials bruger de sociale medier til at holde sig opdateret på nyheder, eller når der skal tages købsbeslutninger

Sådan markedsfører du dig online til Millennials

Fokuser på måden, hvorpå generationen bruger sociale medier. Du skal skabe fokus på dit produkt og dets kvalitet. Et bud på, hvordan du kan gøre dette er ved at indsamle anmeldelser af dit produkt. Du kan bruge det i din kommunikation til at skabe relevant content til dine kunder.

Derudover skal du sørge for at gøre sådan, at dine kontaktoplysninger er let tilgængelige på de forskellige kanaler. Det kan være små ting som at opdatere din virksomheds kontaktoplysninger på Facebook eller at linke til din hjemmeside på instagram.

Alt i alt handler det om at lede din kunder ind på dine salgskanaler. Igen er Roskilde Festival et godt eksempel på, hvordan dette kan gøres på en god og diskret måde. Når festivalen poster opslag på deres Facebook, er der ofte placeret et link i teksten, som leder modtagerne over på det relevante produkt. De bruger korte links, som indgår naturligt i teksten.

Generation X

Denne generation er født i 1965 og frem til 1976. De adskiller sig markant fra efterfølgende generationer ved at være vokset op i en tid, hvor hverken sociale medier eller internettet var en del af hverdagen. Dette betyder ikke, at de ikke er til stede online den dag i dag. Hvis du vil fange denne generation online, skal du primært have dit fokus på Facebook. Denne generation er flittige til at dele opslag. Til forskel fra yngre generationer bruger denne generation computeren til at gå på sociale medier. Dette betyder, at de primært er online i aftentimerne.

Sådan markedsfører du dig online til Generation Z

Du kan med fordele udnytte denne generations lyst til at dele indhold. Som det også er tilfældet i de andre generationer, er det vigtigt, at det indhold, du skaber, har relevans for modtageren. Skab dit indhold med fokus på, at det skal være relevant eller underholdende at dele. Det oplagte er at lave en konkurrence, men det kunne også være indhold, som er informativt eller sjovt. Det vigtigste er, at det er interessant og relevant for din målgruppe.

I forhold til planlægning af opslag på Facebook er det relevant at have for øje, at denne generation oftest er online om aftenen.

Husk den røde tråd I din markedsføring

Lige meget hvilken generation eller målgruppe du skal markedsføre dig til online, så er nøgleordet relevans. Undersøgelser viser, at du har 1,7 sekunder til at fange dine kunders opmærksomhed. Det er der derfor vigtigt, at du skaber spændende og relevant indhold. Sociale medier er ikke stedet for kortsigtet salgsstrategier og handler som udgangspunkt ikke om salg. Dette kan du gemme til de traditionelle salgskanaler.

Brug i stedet dine sociale platforme som et underholdende medie. Brug dem som en legeplads, hvor du kan afprøve nye ting. Husk dog, at der altid skal være en rød tråd mellem dit content og dit brands identitet samt image. Prøv at kig på, hvad andre virksomheder gør for at finde inspiration. Det kunne for eksempel være Roskilde Festival, som er brugt som eksempel i denne guide. Derudover gør du det nemmere for dig selv, hvis du lægger en plan for dine sociale platformes aktiviteter.

Denne artikel er lavet i samarbejde med Anton Hoelstad fra antonhoelstad.dk.