Tour de France Danmark 2021 - ’Grand Départ’ kan bidrage positivt til den globale klimadebat

Når åbningsetapen af Tour de France løber af stablen i København i juli 2021, er det en god mulighed for at få sat et anderledes globalt fokus på klimaforandringer og bæredygtighed.Med ’Tourens’ kæmpe mediedækning kommer København som Verdens førende cykel-by nemlig til at stå som et pragteksempel på grønne hverdagsløsninger, der kan gøre en enorm forskel for miljøet.

Tour de France ryttere

Verdens største cykelløb i Danmark

Om man er til cykelløb eller ej, kender de fleste danskere til Tour de France – eller ’Touren’ som løbet populært kaldes.

Cykelentusiaster sidder klæbet til tv-skærmen gennem juli måned for at få det hele med, mens de fleste andre kender løbet som lyden af helikoptersummen og Jørgen Leths karakteristiske stemme, der beskriver de smukke franske landskaber.

Tour de France er Verdens største cykelløb. Det kørte første gang i 1903. Dengang var løbet tiltænkt franskmænd. Efterhånden voksede det sig dog så stort, at det opnåede popularitet Verden over.

Med undtagelse af perioderne under de to verdenskrige har løbet kørt hver sommer i Frankrig. Cykelløbet køres i daglange etaper fordelt over 3 uger i juli måned.

Der er nogle faste og ikoniske rammer for cykelløbet, som gentager sig hvert år. Løbet kører igennem Pyrenæerne og Alperne, og slutter ved Champs-Élysées i Paris.

Selve ruten ændrer sig dog fra år til år. Med Tour de Frances verdensomspændende popularitet er det efterhånden blevet normen, at Tourens åbningsetape – også kaldet ’Grand Départ’ – finder sted i et andet land end Frankrig.

Grand Départ i København 2021

Efter mange spekulationer og meget spænding kom det i februar endelig frem, at Tour de France kommer til Danmark.

For første gang nogensinde skal Danmark nemlig være vært for Tourens ’Grand Départ’ og efterfølgende to etaper i juli 2021.

D. 2. juli 2021 bliver København scene for Tour de France-åbningsetapen – en enkeltstart i det centrale København på omkring 13 kilometer.

Herefter følger to andre etaper i Danmark. D. 3. juli skal løbet køre en etape på omkring 190 kilometer fra Roskilde til Nyborg, og d. 4. juli går turen omkring 170 kilometer gennem det jyske landskab fra Vejle til Sønderborg.

København er verdens bedste cykel-by

I Danmark har vi en yderst veludviklet cykelkultur. De fleste danskere er hverdagscyklister, og man kommer sjældent til en dansk by uden at finde masser af cykelstier.

Vores dejlige hovedstad er førende når det kommer til at være Verdens bedste cykel-by. Det kan derfor ikke komme bag på nogen, at netop København skal være startpunktet når Verdens største cykelløb kører af stablen i 2021.

I København værnes der om cykelkulturen. Det kommer til udtryk i byens højt udviklede cykelinfrastruktur. Nettet af cykelstier langs vej strækker sig sammenlagt omkring 375 kilometer og overalt i byen findes der cykelparkeringspladser. Der er sågar bygget en bro, Cykelslangen, som er særligt tilegnet byens cyklister.

Endelig Tour de France i Danmark

De gunstige cykelforhold gør, at der er rigtig meget hverdagscyklisme i København. Cyklen er i allerhøjeste grad det foretrukne transportmiddel når Københavnerne klarer deres daglige gøremål. Simpelthen fordi det er gjort meget nemmere og hurtigere at komme fra A til B på sin cykel. Det betyder blandt andet, at der hver dag er flere cykler, der kører gennem indre by end der er biler.

Cykeltrafikken i København er fortsat stigende og cykelinfrastrukturen udvikles derfor på højtryk. At cyklen skal være det foretrukne transportmiddel i byen prioriteres, og det er derfor vigtigt at sørge for, at det gøres endnu nemmere og hurtigere at vælge cyklen fremfor bilen eller den offentlige transport.

For os danskere, og måske især københavnere, virker det måske som en selvfølge, at der er gode cykelforhold i storbyer. Dog er det i langt de fleste byer Verden over ganske besværligt eller slet og ret umuligt at cykle rundt. Simpelthen fordi der ikke er udviklet en ordentlig cykelinfrastruktur.

Cykelryttere

Hverdagscyklisme og bæredygtighed

Det er desværre efterhånden blevet en kendsgerning, at vores klima er hårdt presset, og at vi som verdensborgere bliver nødt til at ændre på vores vaner og måder at leve på for at skåne miljøet og sikre vores fremtidige generationer.

Klimaforandringer er et stort og voldsomt fænomen. Det kan derfor virke som ren utopi, at selv de små forskelle i én enkelt persons liv kan gøre en forskel. Men faktisk bliver forskellen enorm, hvis alle bidrager med små grønne ændringer i deres liv.

En ændring, der især bidrager med meget i kampen mod klimaforandringer er at vælge cyklen til og bilen fra. Transportsektoren er nemlig én af de ting, der belaster miljøet allermest. Især de store byer rundt om i Verden er fyldt med osende biler, busser og lastbiler, der i høj grad bidrager til en kritisk forurening.

Verden er i en enorm urban udvikling, hvilket betyder, at flere mennesker flytter til byerne. Med flere mennesker i byerne kommer der et større behov for transport. Omlægges transportsektorerne i byerne ikke således, at de bliver mere bæredygtige, kan denne udvikling have alvorlige negative konsekvenser for klimaet.

En prioritering af en grønnere transportsektor med en god cykelinfrastruktur kan være en bærende løsning. Cyklen er nemlig en miljøvenlig transportform, der kan være både nemmere og hurtigere end bilen hvis cykelinfrastrukturen er i top.

Der er ikke noget at sige til, at København med sin veludviklede og eksplosive cykelkultur er kommet på verdenskortet som en grøn hovedstad. Og såfremt flere storbyer i Verden følger Københavns eksempel vil effekten være enormt positiv.

Hvorfor er Tour de France Danmark godt for klimadebatten?

At Tour de France i 2021 starter i Danmark og lige netop København kan have en positiv indflydelse på den altoverskyggende klimadebat og spørgsmålet om, hvilke bæredygtige løsninger, der kan tages i brug for at skåne miljøet.

Touren har nemlig en enorm mediedækning. Når åbningsetapen sættes i gang i København i juli 2021, vil det være med milliarder af seere. Det betyder, at Danmark og København får en kæmpe eksponering.

Sammenfaldet af Verdens største cykelløb og Verdens bedste by for hverdagscyklisme kan blive et godt grundlag for at få sendt et grønt budskab ud til dem, der ser med.

Med en platform som Tour de France, der i allerhøjeste grad handler om cykler, kan en velfungerende cykel-by som København tjene som et eksempel på, at cykler kan og bør tilvælges i hverdagen.

Det grønne budskab kommer ud til millioner af cykelentusiaster, som ikke nødvendigvis er hverdagscyklister, men er mere tilbøjelige til at blive det og i højere grad kan relatere til cyklingens positive egenskaber.

At Tour de France er en sportsbegivenhed og derfor ikke handler om politik betyder ikke, at man ikke samtidig kan bringe spørgsmål om klimaforandringer og bæredygtige løsninger på banen. Klimaforandringer handler nemlig langt hen ad vejen slet ikke om politik, men derimod om individuelle til- og fravalg, der i det store billede kan bidrage til at skabe en grønnere verden.

Tværtimod kan dét at hive klimaspørgsmålet ned fra den ophøjede politiske debatscene som mange mennesker ikke kan relatere til gøre, at klimaspørgsmålet når ud til en bredere, anderledes og vigtigere målskare.

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med Anne-Mette Jørgensen fra energibyer.dk.